کاهش خطر ایجاد سنگ کلیه با مصرف همزمان مواد کلسیم دار و اگزالاتی

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: با استفاده از جیره‌ غذایی سرشار از میوه، سبزی، صیفی و مغز آجیل، مصرف فرآورده‌های کم‌چربی شیر به ‌مقدار متوسط و کاهش مصرف پروتئین حیوانی، شیرینی و غلات تصفیه ‌شده می‌توان احتمال ایجاد سنگ‌های کلیه را کاهش داد ولی مصرف خوراکی‌های سرشار از اکسالات با ‌هم در ‌یک وعده‌ ‌غذایی نسبت ‌به محدود کردن کامل اکسالات روشی بهتر است.

دکتر سیمین وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به پژوهش های انجام شده گفت:استفاده از جیره‌ی کم‌اکسالات یعنی جیره‌یی که اغلب برای پیشگیری ‌از سنگ ‌کلیه و درمـــان آن استــــفاده می‌شود،برای کاهش مارکرهای خطر ادرار در‌ ساخت سنگ‌ کلسیم اگزالاتی ادرار (شایع‌ترین نوع سنگ‌‌ کلیه) ، مؤثرتر است.

وی گفت: اکسالات به ‌طور معمول به‌ مقدار زیاد در بسیاری ‌از خوراکی‌ها با ارزش‌های تغذیه‌یی مثل چغندر، لوبیای آبی، بلغور، کلم پیچ، بادام، سیب‌زمینی شیرین، سبوس بـــرنــج و اسفنــاج وجود دارد.

وحیدی گفت: بسیاری از سنگ‌های کلیه وقتی ساخته می‌شوند که اکسالات با کلسیم در زمان تولید ادرار توسط کلیه‌ها پیوند شود. خوردن و نوشیدن کلسیم و خوراکی‌های سرشار از اکسالات با ‌هم در ‌یک وعده‌ ‌غذایی نسبت ‌به محدود کردن کامل اکسالات روشی بهتر است. این امر به آن جهت است که اکسالات و کلسیم به احتمال زیادتر پیش از شروع پردازش در کلیه، در معده و روده‌ها به همدیگر پیوند می‌شوند و احتمال ایجاد سنگ‌ کلیه بسیار کمتر می شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه در بررسی‌ها توصیه‌ می شود، افراد دچار سنگ‌های کلیه برای کاهش خطر ایجاد سنگ‌، از جیره‌ی‌غذایی کم‌اکسالات استفاده کنند گفت: اما بسیاری ‌از خوراکی‌های سرشار از اکسالات سلامتی‌بخش هستند و جیره‌ی‌غذایی کم ‌اکسالات بسیار محدود ‌کننده‌ است.

وحیدی گفت: در پژوهش های انجام شده، خوردن و نوشیدن کلسیم و خوراکی‌های سرشار از اکسالات با ‌هم در ‌یک وعده‌ ‌غذایی، نسبت ‌به محدود کردن امصرف مواد غذایی حاوی اگزالات، حتمال ایجاد سنگ را تا 35 درصد کاهش ‌می دهد. ولی در ‌افراد تبعیت ‌کننده از جیره‌ی غذایی کم اکسالات، احتمال ایجاد سنگ تا 14درصد کاهش‌ یافته بود.

مارکرهای ادراری تشکیل سنگ کلیه

وی یادآور شد: مارکرهای ادرار برای سنگ کلیه، کلسیم، اکسالات، سیترات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداوریک، pH و اشباع بیش ‌ازحد ادرار از کلسیم است.

وحیدی گفت: بسیاری از مردم از یک غذا یا مواد ‌مغذی جدا ازهم مثل اکسالات استفاده نمی‌کنند، بلکه بیشتر غذاهایی شامل انواع خوراکی‌ها مصرف می‌کنند. بنابراین باید بر اساس آثار تاثیر خوراکی‌ها و تأثیر کلی الگوهای جیره‌ی‌غذایی بر احتمال ایجاد سنگ‌ ب ه جای مواد غذایی جدا از یک برنامه‌ی عملی جیره‌ی‌غذایی برای پیشگیری از سنگ کلیه استفاده‌کرد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: بنیاد ملی کلیه برای کاهش احتمال ایجاد سنگ چهار توصیه‌  را پیشنهاد کرده است، نوشیدن مایعات بهتر است؛ روزی 2 تا 3 لیتر باشد. آب بهترین نوشیدنی است. گزینه‌ی دیگر آب لیموشیرین یا لیموترش بدون قند مخلوط با آب است.

وی افزود: برای کاهش خطر سنگ های کلیه باید  از میوه و سبزی استفاده شود که به ‌طور ‌کلی، خوردن غذای سرشار از میوه و سبزی، مصرف متعادل لبنیات کم‌چرب و پروتئین حیوانی و نمک کم از ایجاد سنگ‌کلیه پیشگیری می‌کند.

وحیدی خاطر نشان کرد: متأسفانه بسیاری افراد، بیشتر از مقدار توصیه شده پروتئین حیوانی و نمک مصرف می‌کنند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در پایان تصریح کرد: در صورت تشکیل سنگ ‌کلیه، بیماران باید برای تهیه‌ی برنامه‌ی فردی درمان که شامل مصرف مایع جیره‌ی‌غذایی و گاهی دارو است، از پزشک کمک بگیـرند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 8 مرداد 1393 | 15:7 | نویسنده : stAr |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.